What is a burnout ?

What is a burnout

Ce este un burnout si cu ce se mananca ?

    Un burnout este o practica de a mentine o masina stationara si de a-i invarti rotile. Prin acest procedeu anvelopele se incing si scot vapori de apa si fum. Anvelopa in sine nu arde intrucat fumul rezultat din arderea unei anvelope este negru si dens pe cand cel rezultat dintr-un burnout este de obicei alb.
    Burnout-ul a aparut in cadrul curselor de drag racing unde are si aplicatii practice. Procedeul ajuta la ridicarea rapida a temperaturii anvelopei care se comporta mai bine la astfel de temperaturi. De asemnea curata suprafata acesteia de praf si reziduuri, lasand in acelasi timp un strat de cauciuc pe asfalt, care ajuta de asemenea la tractiune. La aceste curse exista de obicei o portiune speciala acoperita cu un strat de apa numita burnout box.

Cum fac un burnout?

    In practica pentru realizarea un burnout cu o masina cu tractiune fata se finalizeaza de cele mai multe ori cu avarii la sistemul de rulare. Pentru un burnout cu acest tip de masini, soferul cupleaza frana de mana (care actioneaza etrierii spate) si apasa la maxim a acceleratia.

    Pentru un burnout cu o masina cu tractiune spate soferul trebuie sa apese in acelasi timp pedala de frana si de acceleratie creeand un echilibru in care rotile de fata sunt blocate de catre frane iar cele din spate reusesc totusi sa se roteasca. Pentru astfel de masini un procedeu mai simplu este instalarea de valve care directioneaza presiunea in etrieri. Astfel se poate directiona toata presiunea lichidului de frana catre rotile din fata iar rotile din spate raman libere pentru a putea executa un burnout corect. Noi am merge pe varianta asta.

    Cel mai dificil tip de burnout este acela realizat cu masini cu tractiune integrala (AWD) intrucat acestea au o tractiune mult mai buna si este necesar un motor extrem de puternic pentru a rupe aderenta tuturor celor 4 roti simultan. Chiar daca acest lucru se intampla burnout-ul va fi de scurta durata intrucat anvelopele vor prinde repede iarasi aderenta. O metoda pentru a prelungi durata unui burnout este sa invarti masina intr-un cerc.

    Un alt procedeu pentru masinile cu putere insuficienta pentru a rupe aderenta anvelopelor este cuplarea in marsarier si deplasarea masinii in spate, iar apoi, rapid, cuplarea in treapta 1 si accelerarea brusca. Acest procedeu lasa pe asfalt urme caracteristice ca urmare a schimbarii bruste a directiei de mers a masinii. In lumea araba procedeul este cunoscut ca un “88”.
    Pilotii de NASCAR mai utilizeaza uneori o tehnica prin care pur si simplu proptesc masina de parapetul lateral si accelereaza la maxim pentru a sarbatorii victoria. Desigur se poate sa se propteasca si unii de altii. Now that’s cool.

Cum fac un burnout spectaculos?

    Exista multe metode prin care fumul si vaporii degajati intr-un burnout sa fie mai spectaculosi. Incepand de prin anii 70 au aparut substante care se aplica pe anvelope si care sporesc cantitatea de fum emanata. Mai nou exista anvelope specializate care scot fum colorat. Foarte colorat.

Si la final desigur … nu incercati asta acasa ! 😉

About Adrian

Am crescut in preajma masinilor si tot timpul aveam impresia ca am descoperit masina mea preferata. Desigr ca a doua zi o luam de la capat. Astfel am ajuns sa scriu despre ele, sa le conduc si sa le reconditionez.