Corvette C4 – 1984-1992

Corvette C4 1984

    Noua generatie Corvette C4 a fost lansata in Martie 1983, in mijlocul anului traditional de model, stabilit de catre General Motors. Astfel s-a luat decizia ca modelul sa fie prezentat ca un model din 1984. Astfel intalnim un paradox interesat: nu exista Corvette din 1983. Singurul model existent se afla in cadrul “National Corvette Museum” situat in Bowling Green, langa uzina de asamblare GM.

Corvette C4 a reprezentat evolutia fireasca a legandarului model

Corvette C4 1984 - brosura General Motors

Corvette C4 1984 – brosura General Motors


 

    Daca sustinatorii amplasarii centrale a motorului ar fi putut sa ia decizia, Corvette C4 ar fi putut sa fie singura masina din portofoliul GM, produsa in serie, care sa se bucure de o astfel de amplasare a motorului. Zora Duntov, atent in primul rand la nevoile soferilor de Corvette, a sustinut aceasta idee. Pe de alta parte Ed Cole sustinea ca un motor Wankel ar fi potrivit pentru Corvette C4.

    Insa, in Martie 1983, la aparitia sa, noul Corvette C4 nu era tocmai o masina radicala, asa cum se speculase inainte. Dispunea de un motor conventional V8 amplasat frontal, cu tractiune spate si o caroserie din plastic si fibra de sticla. Era bazat pe exact aceeasi formula ca toate Corvette-urile incepand din 1955 pana la momentul respectiv. Semana si destul de bine cu generatia anterioara. Manevrabilitatea modelului Corvette C4 provenea de la suspensia rigida independenta si a anvelopelor extrem de late. Avand in vedere faptul ca generatia Corvette C4, nu inova la acest capitol, trebuia sa amelioreze sau sa elimine inconvenientele generatiei precedente. Astfel trebuia bine construit, fara vibratii si zgomote in habitaclu. Trebuia sa fie mai spatios, mai confortabil si mai usor de utilizat. In acelasi timp legislatia cu privire la poluare devenea din ce in ce mai stricta, existand totodata si astfel de exigente.

Corvette C4 1984 - brosura General Motors

Corvette C4 1984 – brosura General Motors


 

    Din Detroit nu a mai iesit nici o masina care sa concureze cu Corvette C4 insa exista un val de masini de import care il concurau direct, dintre care cele mai notabile au fost : Porsche 944 si seriile Z de la Nissan. Astfel Corvette C4 trebuia sa se conduca mai bine decat toate acestea si sa isi pastreze mostenirea si identitatea americana.

    Omul caruia i-au cazut in sarcina aceste provocari a fost Dave McLellan, succesorul lui Zora Duntov. Astfel, el avea aproape un deceniu de experienta in momentul in care a fost lansat Corvette C4. Seful departamentului de stilizare era Jerry Palmer, care l-a inlocuit pe Bill Mitchel in 1977. Cei doi au facut echipa buna, si, alaturi de directorul de design al General Motors, Chuck Jordan si vice presedintele de design Irv Rybicki, au reusit sa produca o masina total integrata si demna de legenda pe care o reprezinta Corvette.

Dave McLellan inginer sef Corvette (1975 - 1992) - Corvette C4 1983

Dave McLellan inginer sef Corvette (1975 – 1992) – Corvette C4 1983


 

    Un lucru era sigur, Corvette C4 nu avea sa abandoneze motorul V8 desi small-block-ul 350 cu in trecuse deja de prima tinerete, chiar si cu adaugarea sistemului de injectie CrossFire. Dave McLellan spunea la momentul respectiv:

Nu vom schimba caracterul Corvette-ului sub nici o forma. Nu puteam instala un V6. Motorul de 350 cu in este ceea ce Corvette reprezinta”

Corvette C4 1984 - brosura General Motors

Corvette C4 1984 – brosura General Motors


Corvette C4 1984 - brosura General Motors

Corvette C4 1984 – brosura General Motors


 

    Dar totusi au schimbat ceva. Dupa 20 de ani de utilizare, sasiul proiectat de catre Duntov trebuia sa iasa la pensie. Era clar ca noul Corvette C4 trebuia construit pe un sasiu nou si modern. Ceea ce a fost creat, a avut la baza design-ul si amplasarea centrala a motorului, cat si influentele pe care le-a avut Lotus Elan in anii 1960. Solutia a reprezentat o grinda C din aluminiu care conecta axele intre ele. Panourile din fibra de sticla erau lipite de un cadru sudat robotic, care la randul sau era prins de grinda principala. Atat evacuarile cat si transmisia erau inglobate in grinda respectiva. Astfel, cu toate traseele de sub masina curgand prin mijloc, ocupantii puteau sa aiba o pozitie mult mai apropiata de pamant, permitand un acoperis mai jos, fara sacrificarea locului pentru cap. De asmenea, absenta unui carburator permitea capotei sa fie mai joase, alaturi de noul sistem de directie inovator pentru Corvette.

    Pana in prezent suspensia Corvette-ului a fost bazata pe componente produse in masa, pentru reducerea costurilor, dar de aceasta data, Corvette C4 avea propriul sistem unic. Acesta a folosit bine tehnologia monospring utilizand un arc transversal construit din E-glass (versiunea cea mai rezistenta a fibrei de sticla, conform Road and Track). De asemenea utilizarea acestui sistem permitea reducerea semnificativa a greutatii si cresterea durabilitatii in comparatie cu vechile arcuri elicoidale de otel. De aceasta data, arcul lamelar a fost utilizat atat pentru axul fata cat si pentru axul spate, alaturi de amortizoare conventionale si bare anti-ruliu. Suspensia spate a Corvette C4 era mai complicata, cu un design in 5 puncte de prindere, utilizandu-se de asemenea piese din aluminiu pentru reducerea greutatii.

Corvette C4 1984 - brosura General Motors

Corvette C4 1984 – brosura General Motors


 

    Considerentul principal in cursa pentru reducerea greutatii a fost pachetul legislativ CAFE, cu privire la reducerea consumului de carburant, care a continuat sa devina din ce in ce mai strict, in fiecare an. Astfel inginerii trebuiau sa construiasca o masina usoara si aerodinamica. Imbunatatirile de design au permis obtinerea unui coeficient aerodinamic de 0.34, o imbunatatire susbstantiala fata de modelele precedente. Altfel spus, masina avea nevoie doar de jumatate din caii putere, pentru a fi propulsata la 210 km/h, fata de generatia precedenta..

    In ciuda marilor progrese ce s-au inregistrat, noua forma se identifica cu mostenirea Corvette. Pastra o serie de trasaturi care il faceau inconfundabil. Capota lasata, stopurile rotunjite, farurile escamotabile, reprezentau elemente de design pastrate de catre Corvette C4 de la generatiile anterioare.

    Sub capota insa, motorizarea a fost aproape in intregime preluata din modelul din 1982. Era acelasi motor V8 cu injectie Crossfire dotat cu calculator de injectie (ECM). Puterea a fost crescuta putin, la 205 hp @ 4300 rpm. Transmisia automata cu 4 viteze cu overdrive a fost de asemenea utilizata pe Corvette C4 exact in configuratia in care era prezenta pe modelul C3 din 1982.

    Transmisia Corvette C4 era supranumita 4+3. Acest lucru se traducea prin faptul ca era utilizata o cutie manuala cu 4 trepte careia i s-au aplicat 3 trepte de overdrive la ultimele 3 rapoarte. De asmenea schimbarea vitezelor se facea automat cu ajutorul unui computer care analiza turatia motorului alaturi de alti factori externi. Opiniile cu privire la functionalitate erau impartite. Corvette C4 dotat cu aceasta transmisie era destul de rapid sa invinga un Nissan 300ZX Turbo ajungand la <strong>100 km/h in 7.1 secunde</strong> si reusind sa scoata un timp de <strong>15.6 secunde pe 400m</strong>. Pe de alta parte consumul de carburant era usor mai ridicat decat la o cutie automata conventionala.

    O alta schimbare de design a fost acoperisul transparent si detasabil. Spre deosebire de modelel anterioare T-Top care erau compuse din 2 bucati, acesta se demonta in intregime pentru un adevarat sentiment targa. Bordul didgital de asemenea a starnit o serie de controverse la momentul respectiv pentru ca, desi afisa o multitudine de informatii, era dificil de citit in lumina puternica si tindea sa fie prea complicat pentru multi soferi. Chevrolet a revenit dupa aceea la clasicele ceasuri de bord, insa a pastrat anumite elemente de design utilizate in premiera pe Corvette C4.

Instrumente Bord - Corvette C4 - 1984

Instrumente Bord – Corvette C4 – 1984


 

    Un element interesant al panoului de bord este ca vitezometrul induca maxim 137 km/h. Acest lucru se datoreaza reglementarilor federale in vigoare la momentul respectiv care dictau ca nici o masina noua nu poate sa aiba un vitezometru care sa arate mai mult de 85 mph (exact 137 km/h). Dar, legislatia nu spunea nimic cu privire la afisajul auxiliar care arata strict viteza in format numeric. Astfel vitezometrul auxiliar in format numeric putea afisa viteze de pana la 254 km/h.

    Cu toate acestea, design-ul Star Wars al instrumentelor de bord nu a afectat vanzarile modelului din anul respectiv. Pentru a doua oara in istoria Corvette-ului, s-au vandut peste 50.000 de unitati intr-un an. Desigur anul GM era unul extins, avand in vedere data lansarii modelului, cu toate acestea cele 51.547 de unitati vandute au constituit un inceput bun pentru Corvette C4.

Corvette C4 - motor V8 injectie Crossfire

Corvette C4 – motor V8 injectie Crossfire


 

Productie Corvette C4 1984

Coupe: 54.547 unitati

Specificatii:

Chevrolet Corvette C4 Coupe

Motor: V8, bloc si chiulase de otel
Alezaj : 101.60mm x 88.39mm
Capacitate : 5735 cc
Compresie : 9.0:1
Alimentare : Injectie Crossfire
Putere: 205 hp @ 4300 rpm
Cuplu 379 Nm @ 2800 rpm
Transmisie : automata, 4 trepte
Suspensie : Fata: indenpendenta, arc lamelar transversal, bara anti-ruliu
Spate: indenpendenta, arc lamelar transversal, bara anti-ruliu
Directie : Asistata
Frane: Fata/Spate: Discuri ventilate 29cm
Anvelope: P255/50 VR16
Masa proprie: 1450 kg
Ampartament: 2.44 m
Lungime: 4.50 m
Latime: 1.80m