Corvette C2 – 1963-1967

Corvette Stingray 1963 split-window este unul dintre cele mai frumoase si rare Corvette-uri din lume

Doua Corvette-uri au avut un impact mai mare decat toate celelalte, Corvette-ul original prezentat la show-ul Motorama si Corvette Stingray din 1963. In acel moment, Stingray a intarit misiunea Corvette-ului de a putea face fata oricarei masini care venea de pe batranul continent. Si fiind singura masina sport care iesea de pe portile fabricii din Detroit a devenit nu numai un simbol al lui Chevrolet, dar al intregii industrii auto americane. Cu toate acestea Stingray-urile nu au fost exportate in volume mari. La sfarsitul anului 1963 un Corvette Stingray a fost trimis in Europa pentru presa auto, insa, cu toate acestea, masina a ramas destinata pietii interne din SUA. Competitorii Chevrolet pe de alta parte, MG si Jaguar vindeau o mare parte a productiei lor peste ocean.

Corvette Stingray a avut un impact atat de mare datorita faptului ca nu arata a nimic din ceea ce iesise din Detroit pana atunci. Dispunea de suspensie independenta pe spate si era extrem de rapid. Avea un motor si o transmisie noua. Design-ul acestei generatii de Corvette a avut la baza prototipul Q-Corvette din anul 1957 cat si influenta enorma a lui Zora Duntov.

In 1960 GM se gandea la posibilitatea realizarii unui Corvette cu motorul montat in spate. Duntov, dupa ce a remarcat succesul masinilor cu motorul amplasat in spate in cadrul Grand Prix-ului s-a gandit ca si Corvette-ul ar trebui sa urmeze aceeasi linie. Se putea lucra pe platforma Corvair-ului, utilizand un motor in linie cu sase cilindrii, si un V8 optional. Insa montarea unui V8 pe aceasta platforma era dificila iar un Corvette fara un V8 era de neimaginat. Astfel intreaga idee a fost abandonata.

Dupa primele previziuni ale GM, ei trebuiau sa investeasca intr-o caroserie noua, interior si suspensie noua pentru vanzari de aproximativ 20.000 unitati pe an. Pentru o corporatie de marimea General Motors asemenea volume mici de vanzari nu ar fi parut atractive daca un om ca Duntov nu era la conducere. Tot el s-a asigurat ca acest Corvette Stingray nu o sa fie compromis utilizandu-se piese din sedan-urile de serie.

In paralel la sfarsitul lui 1959 a fost realizat prototipul XP270, cu trei ani inainte de data previzionata. Pentru acest prototip a fost folosit un sasiu complet nou, renuntandu-se la cel vechi in forma de X. Cu o garda la sol de doar 13 cm , permitea ocupantilor sa stea in interiorul sasiului si nu deasupra acestuia, coborand centrul de greutate al masinii de la 50cm la 16.5 cm. Greutatea sasiului era aproximativ aceeasi dar era cu 50% mai rigida. Suspensia fata, independenta, cu arcuri, folosea piese de la sedan-uri si a permis utilizarea fondurilor in dezvoltarea suspensiei spate independente. La acea vreme, acest tip de suspensii se gasea pe modelele de curse. Costurile de productie erau insa foarte mari, asa incat s-a decis utilizarea unui arc trasversal din material composit care sa preia greutatea. Solutia a fost simpla si extrem de eficienta, dar cel mai important, s-a incadrat in buget.

Desigur, detaliile tehnice cum ar fi suspensia independenta, centrul de greutate coborat, sistemul de injectie au fost extrem de bune pentru promovarea masinii printre cunoscatori. Insa ceea ce a vandut cu adevarat masina publicului larg a fost felul in care arata. Numele de Corvette Stingray nu putea sa fie mai potrivit intrucat masina era zvelta si gata de atac, incepand de la parbriz si pana la luneta impartita in doua “split-window”.

Unii spun ca, desi o mare parte a elementelor de design ale modelului Corvette Stingray provin din prototipurile Q-Corvette si Stingray racer-ul lui Bill Mitchell, Stingray-ul a imprumutat elemente de design si de la Jaguar E-Type. Jaguar prezentase modelul cu doar 20 de luni inainte in Aprilie 1961. Desi aceste zvonuri nu pot fi infirmate, o mare parte a design-ului pentru Stingray fusese deja finalizat la data lansarii E-Type, conform autorului Karl Ludvigsen.

Elementul de caroserie definitoriu acestui model, luneta partajata, a fost aprobata la limita, intrucat conform inginerilor restrictiona sever vizibilitatea. Acest lucru a fost sustinut si de catre Zora Duntov, spre deosebire de Bill Mitchell care spunea :

“If you take that off, you might as well forget the whole thing”

Cu toate acestea split-window a rezistat doar un an in productie.

Corvette Stingray C2 1963 - spate

Corvette Stingray C2 1963 – spate – American Muscle Cars Romania

Desigur trebuia proiectata si o versiune decapotabila, unde aceasta problema nu mai exista. In timp s-a demonstrat ca vanzarile decapotabilei au fost chiar mai mari decat cele ale coupe-ului. O alta idee ridicata de catre GM a fost aceea de a face acest model unul de 4 (2+2) locuri. Desi s-a mers atat de departe pana la a face o macheta in marime reala a conceptului, in cele din urma s-a renuntat. Astfel astazi avem un Corvette de 2 locuri si nu o versiune Chevrolet a Mustang-ului.

GM a lansat publicului prototipul XP755 pentru a pregati lumea cu revolutia ce urma. Cu un design futurist, prototipul avea sa uimeasca o lume intreaga. Acesta a fost construit pe un sasiu de Corvette din 1961 cu acoperisul bombat al prototipului XP700.

Din punctul de vedere al motorizarilor, o mare parte din acestea au fost pur si simplu transferate de la modelul din 1962 cu o serie de imbunatatiri care au fost traduse in dotari suplimentare, optionale.
Presa a primit extrem de bine modelul Corvette Stingray din 1963, chiar si criticii din Europa. Duntov insusi spunea ca este primul Corvette cu care se poate plimba mandru prin Europa.

Productie Corvette C2 – 1963

Decapotabila : 10.594 unitati
Coupe Split-window : 10.919 unitati
Total : 21.513 unitati

Specificatii :
Chevrolet Corvette Stingray 1963
Motor: V8 otel
Alezaj: 101.60 x 82.50 mm
Capacitate: 5358 cmc
Compresie: 10.5:1
Alimentare: 1 x carburator 4 corpuri
Putere: 300cp @ 5000 rpm
Transmisie: manuala, 3 rapoarte
Suspensie: Fata: independenta, arcuri Spate: independenta, arc transversal
Frane: Fata/Spate: Tambur 28cm
Greutate: 1442 kg
Distributia greutatii: 53 / 47
Ampartament: 2.5m
Lungime: 4.5m
Latime: 1.8m

Au mai existat si variante de motorizare de 250cp, 300cp (Motorul L76) si 350cp (Motorul L84).

Corvette Singray si-a cladit, cu siguranta, un loc in istorie