Corvette

Corvette sigla

Generatiile Corvette

Corvette C1 1953-1962

Corvette C2 1963-1967

Corvette C3 1968-1982

Corvette C4 1983-1996

Corvette C5 1997-2004

Corvette C6 2005-prezent

    Uitandu-ne in spate, putem sa vedem cum a devenit Corvette masina emblematica ce este astazi. Istoria acestei fascinante marci, care face parte din portofoliul General Motors, este plina de intamplari interesante si oameni extraordinari.

    SUA, ca tara, nu este renumita pentru masinile sale sport. Marea Britanie, da, Germania asemenea, desigur si Italia. In anii de dupa cel de-al doilea razboi mondial masinile americane erau spatioase, practice, si dupa standarde americane, economice. Astfel o masina americana putea sa transporte pentru cativa centi pe mila, sase adulti care stateau confortabil. Dar totusi, aceste masini americane nu erau masini sport.

    Dar lucrurile nu au stat intotdeauna asa. Spre sfarsitul anilor 1920, Bearcat, construit de catre Cord and Stutz oferea posibilitatea Americii de a intra in randul producatorilor de masini sport. Din pacate aceste masini erau pur si simplu masive cu un motor pe masura, spre deosebire de conceptul de masina mica, agila si sportiva. Dupa acestea a venit Marea Criza Economica si conceptul de masina sport americana a fost uitat timp de doua decenii.

    Spre sfarsitul anilor 40, mii de soldati se intorceau acasa din razboi, cu un nou concept invatat in Europa, si anume MG. Micul MG TC cu doua locuri, zvelt si rapid, era total diferit de marile sedan-uri care se gaseau in SUA la acel moment. Acestea erau alimentate de un motor mic de 1.2 litrii. Nici macar nu erau rapide, dar dadeau impresia de viteza, si asta era tot ceea ce conta. Si pe deasupra, erau pur si simplu amuzant de condus. Pentru majoritatea americanilor aceasta masina era privita ca un cart de golf cu o motorizare mai mare, dar pentru o parte din soferi a introdus conceptul de masina sport. In acest moment ideea de Corvette era departe de constiinta americanilor.

    Desi ignorate in mare parte, masinile sport au devenit populare odata cu aparitia pe piata americana a modelului XK120 de la Jaguar. Astfel exista pe piata o masina care arata perfect si totusi era la un pret corect. Avea si un motor cu 6 cilindii si pe deasupra mai oferea si confortul care lipsea in cazul micului MG. Ca sa va faceti o idee a pietii auto americane inainte de aparitia Corvette trebuie sa va ganditi ca pentru fiecare TC sau XK care se vindea in SUA, din Detroit plecau in jur de 4000 de sedan-uri catre clientii americani. Astfel in 1952 s-au vandut aproape 7500 MG-uri si 3349 de unitati Jaguar.

    In 1950 Ralph Stein scria in Argosy ca nu exista nici un motiv pe lumea asta pentru care America nu ar putea sa construiasca o masina sport in adevaratul sens al cuvantului. La momentul respectiv nici nu banuiau ca el o sa apara in curand si ca o sa se numeasca Corvette. Acesta mai adauga :

“Avem ingineri si design-eri cu destule cunostinte pentru a construi o masina sport, dar, din cate observ, nu prea isi dau seama ca este cu adevarat necesar. Cu toate acestea, avand in vedere numarul crescand de fani ai masinilor sport, cererea se va face singura simtita.”

    In 1951 deja mai multe incercari de a produce o masina sport dadusera gres. O serie de ingineri incercasera diverse concepte si combinatii inspirandu-se din design-ul folosit de catre englezi. Primul soc serios a fost dat de catre prototipul Buick Le Sabre care este considerat unul dintre prototipurile americane de referinta, reusind sa influenteze decenii la rand design-ul masinilor americane. Astfel au inceput sa fie imprumutate elemente de design din industria aeronautica, in special de la modele precum Lokheed P-38 (linia cozii avionului este asemanatoare cu spatele prototipului Buick Le Sabre si multe alte masini americane din epoca respectiva).

P-38 a influentat design-ul masinilor americane precum Corvette

P-38 a influentat design-ul masinilor americane precum Corvette


Buick LeSabre - prototip GM - AmericanMuscleCars.Ro

Buick LeSabre – prototip GM – AmericanMuscleCars.Ro


 

    Insa acest prototip nu era decat o masina mare, extrem de luxoasa, si nu prea intra in categoria masinilor sport. Insa creatorul sau da! Acest prototip a fost conceput de catre Harley Earl care era la apogeul carierei sale in cadrul General Motors. Cu o experienta enorma in spate cu privire la cerintele consumatorilor el se gandea deja la productia unei masini sport. Cel mai important poate, este ca el insusi era posesorul unui Jaguar XK 120. Acest lucru insemna ca el intelegea revolutia masinilor sport ce avea sa izbucneasca.

    Inspiratia care a dus la nasterea Corvette a venit chiar de la Harley Earl insusi, care era la acel moment, seful departamentului de stilizare al Chevrolet. El a dorit sa produca o masina care sa se incadreze in conceptul de masina sport, insa sa fie ieftina, undeva sub 2000 $, lucru ce ar fi situat aceasta masina la pretul unui sedan, si cu mult sub pretul unui Jaguar sau MG. Desigur filozofia Chevrolet: “value for money” trebuia sa se aplice si acestei noi masini.

    In 1952 General Motors a achizitionat un prototip numic Alembic I. Motivul a fost unul simplu, demonstra ca o masina americana sport, ieftina, putea fi fabricata. In al doilea rand s-a ajuns la concluzia ca, la fel ca si Alembic I, aceasta va fi construita din GRP (glass reinforced plastic) cu alte cuvinte, fibra de sticla. Astfel, pe langa costurile scazute de productie, avea sa scada si greutatea totala a masinii. Astfel, cu mult entuziasm Earl l-a angajat pe Robert F. McLean cu sarcina de a proiecta o noua masina sport pentru General Motors.

    Astfel proiectul, care a plecat de la inceput de la filozofia unei masini sport, s-a axat pe plasarea pasagerilor aproape de pamant, chiar inainte axului spate, intr-o pozitie tipica acestor masini. Astfel motorul cu 6 cilindrii al Chevrolet (nu exista inca nici un motor V8) a fost montat cu 8cm mai jos si cu 18cm mai in spate decat in mod normal, ceea ce a generat un centru de greutate mai scazut si o distributie a greutatii mai bune. Incet, incet, ceea ce avea sa devina Corvette, prindea forma. Dupa ce caroseria, care imprumuta de asemenea din elementele de design ale P-38, a fost gata, tot ceea ce a ramas de facut a fost sa convinga managementul General Motors despre fiabilitatea proiectului. Inginerul sef Ed Cole a fost usor de convins, intrucat era profund impresionat de design, iar ceilalti sefi GM, desi mai greu, au fost in cele din urma convinsi. Astfel, in 1953, a fost pregatit un prototip functional pentru show-ul Motorama. Acest show era pregatit de catre GM si se muta in diferite orase in toata tara, prezentand noile modele GM, cat si prototipurile de ultima ora.

Corvette 1953 prototip Motorama

Corvette 1953 prototip Motorama

    Astfel, cu 9 luni inainte de Motorama, si cu 12 luni inainte de previzionarea lansarii in productie, Maurice Olley, seful departamentului de Cercetare si Dezvoltare, a fost insarcinat cu pregatirea viitorului Corvette. Fiind presat de catre conducere sa utilizeze cat mai multe dintre piesele deja existente, Olley a utilizat suspensia fata de la sedan-uri, alaturi de sistemele de franare, cu modificari minore. Este dificil sa ne imaginam un Chevrolet fara un V8, dar in 1952 aceasta era situatia. Astfel s-a utilizat ceea ce era la indemana, respectiv un motor cu sase cilindrii care avea la baza un motor de camion dinaintea razboiului. Acesta dezvolta 115 cp @ 3600 rpm cu o cilindree de 3850 cc.

Corvette 1953 Blue Flame

Corvette 1953 Blue Flame

    Desigur, viitorul Corvette avea nevoie de mult mai multa putere decat atat, asa ca acest motor a fost modificat substantial si redenumit Blue Flame. Acesta avea acum 3 carburatoare si 150cp @ 4200rpm. Era clar ca presiunea legata de timp afecta problemele legate de transmisie, intrucat a fost utilizata o transmisie PowerGlide, automata, cu 2 trepte. O serie de alte probleme au aparut la dezvoltarea faimosului Corvette, incepand de la caroseria de fibra de sticla, pana la amenajarea habitaclului. Insa, toate acestea au fost in final depasite iar peste 4 milioane de oameni au admirat Corvette-ul la Motorama.

    Avand in vedere acest raspuns din partea publicului, General Motors a dispus intrarea in productie a modelului cu o cifra estimata de vanzari de 12.000 de unitati. Desigur asteptarile optimiste ale GM au fost mult exagerate in comparatie ceea ce a urmat. Ceea ce Earl Harley, impreuna cu echipa sa au creat, promitea sa aduca clientii din showroom-urile Jaguar inapoi in cele Chevrolet, iar acest lucru s-a si intamplat, spre uimirea tuturor. Aproape ca suna prea bine sa fie adevarat.

Corvette - Fabrica General Motors

Corvette – Fabrica General Motors


 

Alte Stiri Corvette

 

[catlist id=309 orderby=”date” numberposts=1 thumbnail=”yes” excerpt=yes]

[catlist id=309 orderby=”date” numberposts=1 thumbnail=”yes” offset=1 excerpt=yes]

[catlist id=309 orderby=”date” numberposts=1 thumbnail=”yes” offset=2 excerpt=yes]

[catlist id=309 orderby=”date” numberposts=1 thumbnail=”yes” offset=3 excerpt=yes]

[catlist id=309 orderby=”date” numberposts=1 thumbnail=”yes” offset=4 excerpt=yes]

[catlist id=309 orderby=”date” numberposts=1 thumbnail=”yes” offset=5 excerpt=yes]